Kehä I:sen 20 miljoonan remontti maksaakin meille 1,3 miljardia!

Sujuvaa liikennettä Kehä I:lle – tavoite hyvä – toteutus tosin osoittaa järjen köyhyyttä!

Miten on mahdollista lamauttaa pääkaupunkiseudun ja Suomen vilkkain väylä KEHÄ I lähes kahdeksi vuodeksi? Töitä työmaalla tehdään vain aamuvuorossa. Työt kolmeenvuoroon! Maksamme 20 miljoonan euron urakasta ruuhkissa 1.3 miljardia euroa pelkästään välillisinä työajanmenetyskustannuksina.

Täytyy myöntää, että Liikennevirasto oli oikeassa ilmoittaessaan, että Kehä I:sen remontti puurouttaa liikennettä entisestään.
Näin on myös tapahtunut. ”Tehdään kerralla kuntoon” –periaatteella, maksoi mitä maksoi. Tätä periaatetta varmaan moni työmatkalainen pohtii ruuhkassa ollessaan, eikä aina niin hyvillä mielin. Tämä ”Kerralla kuntoon” –projekti kun voitaisiin myös toteuttaa 24/7 periaatteella. Kolmessa vuorossa, seitsemänä päivänä viikossa. Siis 6-7 kuukaudessa.
Moni muukin tätä varmaan miettii, että eikö tätä remonttia olisi sittenkin voinut suunnitella siten, että se olisi toteutettu nopeutettuna ja keskeytymättömänä vuorotyönä. Työmaamelusta ei olisi varmaan ollut haittaa, mutta 100 000 autoa vuorokaudessa seisomassa ruuhkassa ei kuulosta kovin kustannustehokkaalta, saatikka ekologiselta. Elämmekö edelleen 1900-luvun suunnitelmataloudessa?
Liikenne hidastelee Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän kohdilla pahasti. Iltapäivisin voi ruuhkaa esiintyä vielä kuuden maissa näilläkin tieosuuksilla.

Ainoa neuvo lienee siirtää aamupäivän palaverit iltaan, sekään ei aina onnistu. Ajatellaan positiivisesti. Ehkä tämä kannustaa käyttämään teknisiä apuvälineitä, joita ei ole aiemmin tullut kokeiltua. Videoneuvotteluita hyödyntämällä voisi välttää moisen ruuhkassa kököttämisen. Säästyisi aikaakin. Perheen arki muuttuu, kun töihin mennäänkin vasta klo 10 jälkeen. Kaikille tämän tyyppinen työaikojen sovittelu ei käy päinsä.
Helpottaahan se sitten, kun vuoden 2017 lopussa ruuhkat välttävät remontin valmistuttua. Remontin hankintahinnaksi on ilmoitettu 19 miljoonaa euroa. Välilliset kustannusvaikutukset työssäkäyvän väen ruuhkassa kököttämiseen vievät viimeisimmän laskelmani mukaan 1.3 miljardia euroa. Muista kustannuksista puhumattakaan. Vajaita työpäiviä siis 450 päivän osalta vuoden 2017 loppuun! Laskelmassa on otettu huomioon työssäkäyvän jonottajan työajanmenetys ja sitä kautta siis kustannusvaikutus pääkaupunkiseudun yrityksiin ja elinkeinoelämään.
Sen verran se ruuhkassa jonottaminen maksaa tämän projektin osalta!

 

graafi eri odotusaikojen ja kokonaiskustannusten suhteen kehä I remppa

 

Lähteet:
Liikennevirasto: Liikennetilannepalvelu (http://liikennetilanne.liikennevirasto.fi/).
Tilastokeskus: Palkkarakennetilasto 2012.

 

Tämä artikkeli on julkaistu myös seuraavien lehtien nettilehdissä:

Helsingin uutiset
Länsi-Uusimaa
Uusimaa
Länsi-Väylä lehti
Vantaan sanomat
Nurmijärven sanomat

Kehä I:sen 20 miljoonan remontti maksaakin meille 1,3 miljardia!

Tietoja Marko "The Rock" Ekqvist

Energiatalouden ja ympäristötekniikan diplomi-insinööri. Aiemmin poliittisena neuvonantajana Euroopan parlamentissa. / Policy Advisor EP/ECR (2023-24). Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan yksilöasioiden jaoston jäsen (2021- ). Helsingin kaupungin asunnot (HEKA) -hallituksen varajäsen. Asukkaiden valitsema (2022-23). PerusÄijät ry, sihteeri (2022 - ). Vuodesta 2014 lähtien osallistunut extreme-estejuoksukilpailuihin. Vapaa-aika kuluu voimaa, ketteryyttä ja kestävyyttä vaativien urheilulajien parissa. #100pushupperday #fitoverfifty #nogainwithoutpain #toughviking #marko2025 Motto: "Kaikki muu on turhaa paitsi etunojapunnerrukset" ---- Master of Science in Energy Economics and Environmental Technology. Former Policy Advisor in the European Parliament (EP/ECR) (2023-24). Member of the Social, Health, and Rescue Committee's Individual Affairs Division (2021- ). Deputy Member of the Board of Helsinki City Housing Company (HEKA), elected by the residents (2022-23). Secretary of PerusÄijät ry (2022- ). Since 2014, actively participating in extreme obstacle course races. My free time is spent on sports that require strength, agility, and endurance. #100pushupperday #fitoverfifty #nogainwithoutpain #toughviking #marko2025 Motto: "Everything else is useless except push-ups."
Kategoria(t): elinkeinopolitiikka, kansantalous, kuntavaalit 2017, kustannustehokkuus, liikenne, liikennepolitiikka, perussuomalaiset, tietyöt Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.