Sivulle olen kerännyt kannanottojani ja mielipiteitä Helsingin politiikka-aiheisiin. (alati päivitytyvä sivu – under progress page):
Energia ja ilmastonmuutos
Fossiilisista polttoaineista luopuminen
Fossiiliset polttoaineet ovat suurin yksittäinen kasvihuonekaasujen lähde. Helsingin on järkevästi hoidettava siirtymä puhtaaseen energiaan vähentämällä kivihiilen ja maakaasun käyttöä. Vaihtoehtoisia tulevaisuuden ratkaisuja tulevat olemaan lämpöpumput ja merkittävin ehkä Helsingin näkökulmasta pienydinvoima ja vetyteknologiat. Suomi siirtyy jollain aikavälillä joka tapauksessa vetytalouteen nykyisestä hiilitaloudesta.
Mielipiteeni ja perustelu: Fossiilisten polttoaineiden korvaaminen uusiutuvilla energialähteillä edistää sekä ilmastotavoitteita että energiaturvallisuutta. Kovasti kiirehtimällä saamme ainoastaan aikaiseksi tilanteen, jossa emme haluaisi olla. Heikosti lämmitetyt rakennukset ja teollisuuden sekä kaupan kiineistöt. Toimimalla nyt fiksusti voimme turvata kohtuuhintaisen energian saannin tulevalla valtuustokaudella 2025-29.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Satsataan kaukolämmön hukkalämmön hyödyntämiseen ja investoidaan energiatehokkuuteen. Tämä siis valtuustokaudella 2025-2029.
Uusiutuvan energian tukeminen
Uusiutuva energia vähentää päästöjä ja lisää omavaraisuutta. Helsingissä aurinko- ja tuulivoiman mahdollisuuksia ei ole täysin hyödynnetty. Tuulivoiman osalta talojen katoille voidaan asentaa horisontaalisia yksiköitä, jotka eivät vie paljoakaan tilaa, mutta toimivat otpimaalisesti katon harjalle asennettuna. Lisää tähän kuvan tästä ratkaisusta, joka tulee mullistamaan myös pientaloalueiden energiaomavaraisuutta jollain aikavälillä. Näitä asioita tullaan pohtimaan kaudella 2025-29.
Mielipiteeni ja perustelu: Uusiutuvan energian investoinnit luovat työpaikkoja ja vähentävät riippuvuutta tuontienergiasta.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Teknologia mahdollistaa jo nyt ns. hajautetut energiajärjestelmät. Tuulivoiman osalta aina ei oile kysymys tuulivoimamyllyistä vaan on olemassa muitakin teknologioita esim. pientalo/teollisuusalueille.
Energiatehokkuuden parantaminen
Energiatehokkuus on edullisin tapa vähentää päästöjä ja säästää rahaa. Helsingissä monet rakennukset ovat vielä energiatehottomia.
Mielipiteeni ja perustelu: Energiatehokkuuden parantaminen on nopea ja konkreettinen tapa saavuttaa ilmastotavoitteet.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Tuetaan enemmän energiansäästöremontteja ja velvoitetaan energiatehokkuusvaatimuksia uudisrakentamisessa. Ensimmäisenä tämä velvoite tulee saattaa voimaan kapungin omistaman vuokrataloyhtiön osalta. Hekassa tehdään suuri määrä peruskorjausremontteja vuosittain, mutta energitehokkuus tuppaa jäämään vähälle huomiolle. Nyt siihen tulee korjaus, kun minut valitaan Helsingin kaupunginvaltustoon.
EU-politiikka
Kyllä. EU-politiikka koskettaa myös Helsingin kaupunkia ja näin olen koonnut tähän alle joitakin keskeisiä kaupungin kannalta oleellisia asioita, joita tulisi ottaa huomioon.
Avoimuus EU-päätöksenteossa
EU:n päätöksentekoa pidetään usein etäisenä ja vaikeasti ymmärrettävänä.
Mielipiteeni ja perustelu: Lisäämällä avoimuutta voidaan lisätä kansalaisten luottamusta ja osallistumista.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Otetaan käyttöön selkeämpiä viestintäkanavia EU-asioista ja järjestetään säännöllisiä keskustelutilaisuuksia Helsingissä.
EU:n rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa
EU on maailmanlaajuinen ilmastotoimien veturi. Helsingillä on tärkeä rooli EU:n tavoitteiden paikallisessa toteutuksessa.
Mielipiteeni ja perustelu: EU:n kunnianhimoiset ilmastotavoitteet vaativat vahvaa paikallista toimeenpanoa. Kaikkeen hömpötykseen ei sentään tarvitse lähteä mukaan. Päätöksistä ja niiden vaikutuksista tavallisen Helsinkiläisen arkeen olisi hyvä keskustella tai järjestää tilaisuuksia asukastiloissa, jotta jokainen Helsinkiläinen ymmärtää missä mennään EU-päätöksenteon osalta.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Luodaan Helsingille oma EU-strategia, jossa linjataan, miten kaupunki suhtautuu EU:n ilmastotavoitteisiin ja ylipäänsä energiaan liittyviin kysymyksiin.
Hyvinvointikaupunki
Terveyspalvelujen saatavuus
Pitkät jonot heikentävät terveydenhuollon saatavuutta Helsingissä.
Mielipiteeni ja perustelu: Jokaisella helsinkiläisellä on oikeus laadukkaisiin ja saavutettaviin terveyspalveluihin.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Digitaalisten terveyspalveluiden kehittäminen ja resurssien kohdentaminen eniten apua tarvitseville.
Lapsiperheiden tukeminen
Lapsiperheiden arki Helsingissä on kallista ja usein kuormittavaa.
Mielipiteeni ja perustelu: Perheiden tukeminen on investointi kaupungin tulevaisuuteen.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Lisätään joustavia päivähoitomalleja ja tuetaan perheille suunnattuja kulttuuri- ja liikuntapalveluita.
Ikääntyneiden hoivan parantaminen
Ikääntyneiden tulee saada ihmisarvoista hoitoa ja tukea elämänsä loppuvaiheessa.
Mielipiteeni ja perustelu: Väestön ikääntyessä hoivapalveluiden laatu ja saatavuus ovat kriittisiä.
Parannusehdotus: Koulutetaan lisää hoivahenkilöstöä ja varmistetaan paremmat työolot alalla.
Syrjäytymisen ehkäisy
Syrjäytymisen ennaltaehkäisy on investointi yhteiskunnan vakauteen ja hyvinvointiin.
Mielipiteeni ja perustelu: Jokainen syrjäytynyt henkilö on menetetty mahdollisuus.
Parannusehdotus: Panostetaan koulutukseen, mielenterveyspalveluihin ja yhteisöllisyyttä tukeviin hankkeisiin.
Tulonsiirtojen oikeudenmukaisuus
Tulonsiirrot ovat hyvinvointivaltion perusta, mutta niiden tulee olla reiluja ja kohdennettuja.
Mielipiteeni ja perustelu: Yhteiskunnan tuki kuuluu niitä eniten tarvitseville, mutta väärinkäyttöön on puututtava.
Parannusehdotus: Tarkennetaan tulonsiirtojen kohdentamista ja digitalisoidaan prosesseja väärinkäytösten estämiseksi.
Julkisen sektorin tehokkuus
Digitalisaation hyödyntäminen julkisissa palveluissa
Digitalisaatio voi parantaa julkisten palvelujen tehokkuutta ja saatavuutta.
Mielipiteeni ja perustelu: Digitalisaatio vähentää byrokratiaa ja tekee palveluista käyttäjäystävällisempiä.
Parannusehdotus: Laajennetaan sähköisten palveluiden käyttöä ja varmistetaan niiden helppokäyttöisyys.
Byrokratian purkaminen
Ylimääräinen byrokratia hidastaa julkisten palvelujen toimintaa ja aiheuttaa turhia kustannuksia.
Mielipiteeni ja perustelu: Sujuvat prosessit hyödyttävät sekä kansalaisia että viranomaisia.
Parannusehdotus: Kartoitus byrokratian pullonkauloista ja niiden poistaminen.
Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö
Yhteistyö voi tuoda uusia innovaatioita ja kustannustehokkuutta julkisiin palveluihin.
Mielipiteeni ja perustelu: Yksityisen sektorin resurssit voivat täydentää julkisen sektorin puutteita.
Parannusehdotus: Lisää pilottiprojekteja ja tarkat pelisäännöt yhteistyölle.
Tulosvastuullisuus hallinnossa
Julkisten palvelujen tulee olla tuloksellisia ja vastata kansalaisten tarpeisiin.
Mielipiteeni ja perustelu: Verorahoja on käytettävä mahdollisimman tehokkaasti.
Parannusehdotus: Otetaan käyttöön systemaattiset mittarit tuloksellisuuden arvioimiseksi.
Alueellisten palvelujen turvaaminen
Palvelujen saatavuuden on oltava tasa-arvoista kaikkialla Suomessa.
Mielipiteeni ja perustelu: Ei ole hyväksyttävää, että palvelut keskittyvät vain suurimpiin kaupunkeihin.
Parannusehdotus: Parannetaan digitaalisten ja liikkuvien palveluiden saatavuutta syrjäseuduilla.
Liikenne ja infrastruktuuri
Raideyhteyksien kehittäminen
Helsingin julkinen liikenne on toimiva, mutta kapasiteetti on monin paikoin riittämätön.
Mielipiteeni ja perustelu: Sujuva joukkoliikenne vähentää ruuhkia ja päästöjä.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Investoidaan pikaraitioteihin ja tiivistetään yhteistyötä lähikuntien kanssa.
Sähköistys liikenteessä
Sähköautojen määrä kasvaa Helsingissä, mutta latausinfrastruktuuri ei pysy perässä.
Mielipiteeni ja perustelu: Sähköautot vähentävät liikenteen päästöjä, mutta edellyttävät kattavaa latausverkostoa.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Lisätään julkisia latauspisteitä etenkin asuinalueille ja kaupunkikeskustoihin.
Koulutus ja osaaminen
Koulutus ja varhaiskasvatus Helsingissä
Introteksti:
Helsinki tarvitsee laadukasta ja helposti saatavilla olevaa koulutusta kaikille asukkailleen, jotta kaupunki voi menestyä tulevaisuudessa.
Mielipiteeni ja perustelu:
Laadukas varhaiskasvatus ja koulutus ovat parhaita investointeja tulevaisuuteen. Nykyiset resurssit eivät kuitenkaan riitä vastaamaan kasvaviin tarpeisiin, ja erityisesti erityisopetuksen puute on huolestuttavaa.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan:
Lisätään varhaiskasvatuksen resursseja ja vähennetään ryhmäkokoja. Panostetaan erityisopetukseen ja oppimisen tuen saatavuuteen kaikilla koulutusasteilla.
Peruskoulun resurssien vahvistaminen
Peruskoulu on yhteiskunnan perusta, ja sen resursseja on vahvistettava.
Mielipiteeni ja perustelu: Resurssipula heikentää oppimistuloksia ja opettajien työhyvinvointia.
Parannusehdotus: Lisätään opetusryhmien kokoa pienentäviä resursseja ja palkataan lisää pätevää henkilökuntaa.
Opettajien arvostus ja tuki
Opettajat tarvitsevat tukea, jotta voivat keskittyä ydintehtäviinsä.
Mielipiteeni ja perustelu: Hyvinvoivat opettajat luovat hyvinvoivia oppilaita.
Parannusehdotus: Tarjotaan lisää täydennyskoulutusta ja vähennetään hallinnollisia velvoitteita.
Maksuton toisen asteen koulutus
Maksuttomuus takaa jokaiselle nuorelle mahdollisuuden kouluttautua.
Mielipiteeni ja perustelu: Taloudelliset esteet eivät saa rajoittaa koulutukseen pääsyä.
Parannusehdotus: Kehitetään tukijärjestelmiä kattamaan opiskelun todelliset kustannukset.
Ammatillisen koulutuksen uudistaminen
Ammatillinen koulutus tarvitsee uudistuksia vastatakseen paremmin työelämän tarpeisiin.
Mielipiteeni ja perustelu: Osaamisen ja työmarkkinoiden kohtaanto-ongelma on suuri haaste.
Parannusehdotus: Lisätään oppisopimuspaikkoja ja päivitetään koulutuksen sisältöä tiiviissä yhteistyössä yritysten kanssa.
Yliopistojen rahoituksen turvaaminen
Yliopistot tarvitsevat riittävästi resursseja tutkimukseen ja opetukseen.
Mielipiteeni ja perustelu: Laadukas korkeakoulutus on Suomen kilpailukyvyn perusta.
Parannusehdotus: Lisätään pitkäjänteistä julkista ja yksityistä rahoitusta.
Tieteellinen tutkimus ja innovaatioiden edistäminen
Innovaatioilla ja tutkimuksella luodaan uusia mahdollisuuksia ja työpaikkoja.
Mielipiteeni ja perustelu: Ilman tutkimusta emme pysty vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin.
Parannusehdotus: Kannustetaan yrityksiä ja yliopistoja yhteistyöhön ja tarjotaan verokannustimia tutkimukseen sijoittaville.
Sosiaali- ja terveyspalvelut
Sosiaali- ja terveyspalvelut Helsingissä
Introteksti:
Sote-palvelut Helsingissä ovat laajasti saatavilla, mutta jonot ja resurssipula heikentävät palveluiden laatua ja saavutettavuutta.
Mielipiteeni ja perustelu:
Kaikilla kaupunkilaisilla on oikeus saada laadukkaita sosiaali- ja terveyspalveluita. Nykyiset jonot ja henkilöstövajaus haittaavat erityisesti heikoimmassa asemassa olevia.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan:
Tehdään lisää rekrytointeja ja tuetaan henkilöstön työhyvinvointia. Lisätään digitaalisten palveluiden käyttöä jonojen purkamiseksi ja resursoidaan mielenterveyspalvelut paremmin.
SOTE-uudistuksen seuranta
Helsingillä on tärkeä rooli SOTE-uudistuksen paikallisessa toteutuksessa.
Mielipiteeni ja perustelu: Uudistuksen on tuotettava aidosti laadukkaita ja saavutettavia palveluita.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Seurataan jatkuvasti uudistuksen vaikutuksia ja tehdään tarvittavat korjaustoimet nopealla aikataululla.
Terveydenhoidon digitalisaatio
Digitalisaatio voi parantaa terveyspalvelujen saatavuutta Helsingissä.
Mielipiteeni ja perustelu: Digitalisaatio vapauttaa resursseja ja tekee palveluista käyttäjäystävällisempiä.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Laajennetaan sähköisten ajanvarausten ja etävastaanottojen käyttöä.
Neuvolapalveluiden resurssit
Helsingin neuvolapalvelut ovat elintärkeitä perheiden hyvinvoinnille.
Mielipiteeni ja perustelu: Neuvoloiden resurssit eivät aina vastaa kysyntää.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Lisätään resursseja ja tarjotaan laajempaa tukea esimerkiksi mielenterveysasioissa.
Hoitojonojen lyhentäminen
Pitkät hoitojonot ovat ongelma Helsingissä, ja ne heikentävät ihmisten mahdollisuutta saada ajoissa apua.
Mielipiteeni ja perustelu: Hoitoon pääsyn nopeuttaminen on välttämätöntä inhimillisen kärsimyksen vähentämiseksi.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Kohdennetaan lisärahoitusta kiireellisimpiin hoitojonojen purkamiseen ja käytetään yksityisiä palveluntarjoajia täydentämään julkista sektoria.
Alueellinen yhdenvertaisuus palveluissa
Kaikki Helsingin asukkaat eivät saa samantasoista palvelua riippuen asuinalueestaan.
Mielipiteeni ja perustelu: Jokaisella on oikeus samanlaatuisiin palveluihin asuinpaikastaan riippumatta.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Varmistetaan resurssien tasapuolinen jakautuminen kaupungin eri alueille ja seurataan alueellisia eroja tarkasti.
Turvallisuus ja maanpuolustus
Kriisivalmiuden parantaminen
Helsingin kaltaisessa suurkaupungissa kriisivalmiuden ylläpito on elintärkeää. Tämä tarkoittaa kykyä vastata esimerkiksi luonnonkatastrofeihin, kyberuhkiin tai pandemioihin.
Mielipiteeni ja perustelu: Helsingin kriisivalmiutta on vahvistettava, sillä odottamattomat tilanteet voivat halvaannuttaa kaupungin toiminnan nopeasti.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Lisätään kriisivalmiussuunnitelmien harjoittelua ja parannetaan viranomaisten välistä koordinointia.
Kyberturvallisuuden kehittäminen
Digitalisaation myötä kyberuhat ovat kasvaneet, ja Helsingin on oltava valmis puolustautumaan niitä vastaan.
Mielipiteeni ja perustelu: Kyberturvallisuus on yhtä tärkeä osa kaupunkiturvallisuutta kuin fyysinen turvallisuus.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Perustetaan kyberturvallisuuskeskus, joka valvoo kaupungin digitaalisia infrastruktuureja ja kouluttaa henkilöstöä.
Maanpuolustuksen resurssit
Helsingin rooli kansallisen puolustuksen keskiössä tarkoittaa, että kaupungin on tuettava varautumista ja yhteiskunnan turvallisuutta.
Mielipiteeni ja perustelu: Maanpuolustuksen resurssit varmistavat, että Helsinki pystyy vastaamaan poikkeustilanteisiin.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Tehostetaan kaupungin ja Puolustusvoimien välistä yhteistyötä siviilipuolustuksen ja infrastruktuurin suojaamiseksi.
Kansalaisten turvallisuuskoulutus
Kansalaisten tietoisuus ja taidot kriisitilanteissa auttavat kaupungin resilienssiä.
Mielipiteeni ja perustelu: Turvallisuuskoulutus lisää asukkaiden kykyä toimia oikein hätätilanteissa.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Järjestetään turvallisuuskoulutusta esimerkiksi ensiaputaidoista ja väestönsuojelusta osana Helsingin asukastapahtumia.
Hätäkeskusten toiminnan vahvistaminen
Helsingin hätäkeskukset ovat kriittinen osa kaupungin turvallisuutta, mutta resurssit voivat olla riittämättömiä ruuhkatilanteissa.
Mielipiteeni ja perustelu: Toimiva hätäkeskus varmistaa nopean avun hädän hetkellä.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Lisätään henkilöstöä ja investoidaan teknologiaan, joka nopeuttaa yhteydenottojen käsittelyä.
Yrittäjyys ja innovaatiot
Innovaatiorahoituksen lisääminen
Helsinki on tunnettu innovaatioistaan, mutta rahoitusmahdollisuudet voivat olla hajanaisia.
Mielipiteeni ja perustelu: Innovaatiorahoitus houkuttelee uusia yrityksiä ja kasvattaa alueen kilpailukykyä.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Perustetaan kaupungin oma innovaatiorahasto tukemaan start-up-yrityksiä.
Pienten ja keskisuurten yritysten tukeminen
PK-yritykset ovat Helsingin talouden selkäranka.
Mielipiteeni ja perustelu: PK-yrityksillä on merkittävä rooli uusien työpaikkojen luomisessa.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Kehitetään yritysneuvontaa ja helpotetaan byrokratiaa yritystoiminnan aloittamisessa.
Ympäristönsuojelu ja luonnon monimuotoisuus
Metsien kestävä käyttö
Kaupunkimetsät ovat tärkeitä hiilinieluja ja virkistysalueita.
Mielipiteeni ja perustelu: Metsien hoito on tehtävä kestävästi, jotta ne voivat toimia sekä hiilinieluina että virkistyskohteina.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Otetaan käyttöön kattavat suunnitelmat metsien säilyttämiseksi rakentamispaineista huolimatta.
Veden laadun parantaminen
Helsingin vesistöjen tila on heikentynyt rehevöitymisen ja saasteiden vuoksi.
Mielipiteeni ja perustelu: Vesistöjen puhtaus on tärkeää sekä ympäristölle että virkistyskäytölle.
Parannusehdotus nykyiseen tilaan: Tehostetaan hulevesien hallintaa ja puhdistustekniikoiden käyttöönottoa.